دست نوشته های موثر

الهم عجل لولیک الفرج ..

دست نوشته های موثر

الهم عجل لولیک الفرج ..

معنای اراده

                   

 واژه اراده به معنى خواست و خواستن، مفهومى است که کاربرد بسیارى در زندگى انسانها ‏دارد. اراده در ما سبب جرأت، متانت و محور تمام موفقیتها و شکستهاست ،زیرا اراده هم ‏داراى جنبه مثبت یا حقیقى و هم جنبه منفى یا کاذب است. صفاتى مانند عظمت، شهامت، ‏شجاعت و مانند اینها زاییده اراده قوى و مثبت است . راه رهایى از هر گرفتارى با تقویت اراده میسر است.  

براى این کار لازم است تابلویى از تغییراتى ‏را که مایلیم در وجودمان تولید شود و نتایجى که از آن تغییرات بدست مى آید پیش روى خود ‏قرار دهیم. تا از این راه خود را براى پرورش اراده آماده سازیم. تابلوى زیر مى تواند در رسیدن به ‏ایده آل ها و اهداف ارادى خاص شما به عنوان الگو قرار گیرد، با بررسى و تکرار هر یک از بندهاى ‏این تابلو، معانى آن را به ذهن بسپارید: 

من خواهان آرامشى دائمى و اطمینان خاطرى کامل و اعتمادى راسخ در خود هستم.‏  من مایلم در هر شرایطى آرامش و خونسردى خود را حفظ کنم.‏ من مى خواهم در تمام مراحل زندگى، ارادهاى مثبت و قوى داشته باشم.‏ من خواهان شکوفایى استعدادهاى درونى و پیشرفت روزافزون خود هستم. من مى خواهم عوامل و تحریکاتى را که مخالف اهداف عالى من است و تعادل مرا بهم مى زند، از ‏بیخ و بن برکنم من باارادهاى قوى کارها را آغاز مىکنم و یقین دارم که در به انجام رساندن هر کار ‏خداوند یاور من است هرکس مى تواند مطلوب ویژه خودش را نیز به خود تلقین کند. 

مثلا کسى که خواهان بهبودى ‏بیمارى جسمى خود باشد مى تواند این عبارت را سرلوحه آرمانهاى خود قرار دهد که: 

من مى خواهم ارادهایم به اندازه اى نیرومند شود که بتواند وضعیت جسمانى مرا بهبود بخشد. ‏چنانچه این عبارتها به صورت درشت نوشته شود و در مقابل دید ما قرار گیرد، با تکرار و تأمل در ‏آنها تأثیر بیشتر و سریعترى بر ما خواهد داشت، این عمل نوعى برنامه ریزى براى ذهن است که ‏در صورت تداوم و پذیرش درونى ، نتایح آن آشکار مى شود . باید توجه داشت که اگر نیروى فردى ‏ضعیف باشد ، پرورش اراده او مشکل خواهد بود. بسیارى از بیمارى هاى ارادى در نتیجه کاهش ‏نیروى عصبى است. چنین مشکلى براى کسانى که نیروى عصبى خود را بیهوده مصرف ‏نموده اند پدید مى آید. براى نگاهدارى این نیرو به شما پیشنهاد مى کنیم با تغذیه اصولى و ‏مناسب ازانتشار بى اندازه و اتلاف بى موقع نیروى عصبى خود جلوگیرى کنید. اراده معمولاً به دو ‏عامل بستگى دارد:  

یکى قدرت باز دارندگى و دیگرى قدرت عمل و اجرا که عدم تعادل بین این دو ‏باعث بروز حوادث ناخوشایند در زندگى روزانه ما خواهد شد. از مشخصات افراد با اراده حقیقى ‏این است که داراى قدرت کشش کافى براى اجراى عمل، بعد از تصمیم گیرى هستند و به اندازه ‏کافى از نیروى بازدارنده براى سنجیدن عملى که قصد انجام دادن آن را دارند برخوردارند افزایش یا کاهش یکى از این دو عامل سبب افراط و تفریط یا عدم اعتدال اراده مى شود. یکى از ‏این شرایط اراده تسلط برخود است. به نظر شما شخصى که مسلط بر خویش است، چگونه ‏آدمى است جوشین و آتشین مزاج است؟ یاآرام و خونسرد؟‏ مشت هاى برهم فشرده دارد ؟ یاداراى حرکاتى نرم و بدون تلاش زیاد است؟‏ بدون آرام و قرار است ؟ یا راحت و آرام؟‏ داراى اخم و گره بسیار در پیشانى است ؟ یا متبسم و گشاده رو؟‏ فکهایش را بر هم مى ساید یا با وجود مشکلات فراوان لبخند بر لب دارد؟‏ فرض کنید شما در یک کشتى طوفان زده باشید که دو ملوان با ویژگى هاى اخلاقى متفاوت بالا ، ‏در آن وجود داشته باشند، براى حفظ جان خود کدام یک را بر مى گزینید و زندگى خود را به دست ‏کدام یک مى سپارید؟ به ملوانى که داراى مشخصات اول است یا دوم؟ ‏بدون تردید عقل سلیم حکم مى کند کسى را انتخاب کنید که بر خویش تسلط بیشترى دارد. پس ‏عنان زندگى خود را نیز به دست اراده مثبت و نیرومند بسپارید . براى داشتن اراده مثبت و نیرومند ، ‏تسلط بر جسم و روح خویش از اهمیت ویژه اى برخوردار است . اگر ما به جسم خود مسلط ‏نباشیم رفتار و گفتارمان کنترل شده نباشد همچنین روح و نفس ما تحت اختیار و تربیت و تزکیه ‏قرار نگیرد، فردى سست عنصر و با ارادهاى ضعیف به شمار مى آییم و چنانچه جنبه منفى اراده ، ‏در ما قوى باشد و اراده کاذب جانشین اراده حقیقى شود فردى غیر اجتماعى محسوب ‏مىشویم . براى بازشناسى اراده کاذب از اراده حقیقى تمرین ذهنى زیر پیشنهاد مى شود:‏

تمرین (1) : در عنوانهاى مثبت زیر پیوسته دقت و تأمل کنید بطورى که کاملا در ذهنتان جایگزین ‏شود: ‏جلوه هاى اراده کاذب، جلوه هاى اراده حقیقى، در خود فرو رفتن، باز و گشاده رو بودن، سماجت، نرمش افکار و انعطاف اندیشه، لجاجت، سازگارى همراه با تفکر روشن، حالت تهاجمى، تسلط بر نفس، عصبیت، داشتن تعادل عصبى، دلهره واضطراب،آرامش همراه با پویایى، ناکامى و یاس ، هماهنگى باطنى و امید .

تمرین(2): پیش از رفتن به بستر شبانه، تمام کارهاى روز خود را به دقت در خاطر مرور کرده و ‏ببینید که حالتهاى غیرعادى آن روزتان (چه جسمى و چه روحى) چگونه بوده است. سپس با ‏در نظر گرفتن الگوى مثبت رفتارى در وضع جسمى آرامى قرار بگیرید تا بتوانید بر اعمال وحرکات ‏خود مسلط شوید. و آگاهى کافى بر رفتارهاى خود داشته باشید. با بهره گیرى از این شیوه ‏هرکس مى تواند ضمن بازنگرى ذهنى در عملکرد خود و مقایسه آن با استانداردهاى رفتارى، به ‏اصلاح روش و منش هاى نادرست خویش متمایل شود. زیرا همه ما دوستدار و خواهان نیکى ها ‏در بینش، گویش و کنشهاى خود هستیم و تا چیزى را خوب و مثبت ندانیم. در اندیشه، گفتار و ‏کردار ما تجلّى نمى یابد.

با توجه به پرسش ارائه شده به نظر مى رسد که شما علت تنهایى خودتان را معلولیت یا بهتر بگوئیم کمبود یک نعمت ازطرف ایزد منان مى دانید، در ابتدا بهتر است تعریفى از تنهایى داشته باشیم:  

تنهایى به معناى عام جدا بودن از افراد جامعه به صورت فیزیکى و به معناى خاص احساس غربت و بى کسى از لحاظ روحى و روانى است آن تنهایى که بیشتر باعث رنجش ما مىگردد همان معناى خاص آن را در بر مى گیرد سوالى که به ذهن مى رسد این است که: آیا در کنار دیگران بودن همیشه به انسان آرامش مى بخشد و این احساس غربت را از آدم دور مى کند و یا از لحاظ فیزیکى جدا از دیگران زندگى کردن و بدون همسر و فرزند بودن باعث غربت و تنهایى مى شود؟! با کمى تفکر و نگاه عمیق تر به مسئله متوجه مى شویم که هیچ کدام از این دو، علت تامه دیگرى نخواهد بود. پس چیزى که مسبب این احساس در ما مى شود، عدم ارضاى نیازهاى درونى ماست که در نهایت چنین احساسى را در ما به وجود مى آورد، چه درجمع باشیم چه در تنهایى فیزیکى. و اما شما، در حال حاضر به نظر مىرسد که معلولیت خودتان را یک سد براى رسیدن به اهداف و نیازهاى خودتان مى دانید در حالى که مى تواند این طور نباشد زیرا پروردگار متعال در تقسیم نعمات بین انسان‌ها عدالت را بر قرار کرده و کمبود یک نعمت را علت تامه‌ى نرسیدن به یک هدف والا و یک زندگى ایده آل قرار نداده بلکه این فقط زائیده‌ى افکار ماست که باعث مى گردد یک نعمت نه تنها در پیشرفت ما مؤثر نباشد بلکه باعث پسرفت ما نیز بشود بنابراین اگر ما شناخت خود را نسبت به نعمات و امکانات موجود تغییر دهیم، مى توانیم به تمام خواسته‌هاى خود دست یابیم. مى توانیم فرد کورى را مثال بزنیم که دانشمند نیز هست. پس کور بودن این فرد نه تنها سبب تنهایى و انزواى او نگردیده بلکه باعث شد که شهرت جهانى پیدا کرده وانسان‌هاى زیادى را به سمت خود بکشاند تا از علم او بهره برند، شما مى توانید به معلولیت خود به دیده حکمت بنگرید زیرا در پشت این سختى آسایشى نهفته است که آن آسایش فقط با همت بلند شما به دست خواهد آمد، همان طور که در قرآن کریم آمده: 

 ( ان مع العسر یسرا ) همانا با هر سختى آسایشى است...

نظرات 2 + ارسال نظر
آرمین یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:19 ب.ظ http://nm-leyla.mihanblog.com/

سلام و ادب
همت بلند دار که مردان روزگار
از همت بلند به جایی رسیده اند

دانش جو سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:05 ب.ظ http://daghdaghehayeeman.blogfa.com/

سلام
خیلی ممنونم ازتون
امروز گفتن یه بسته اومده نهاد ، رفتم ، دیدم ماله منه
خیلی لطف کردید ، ببخشید که شما رو به زحمت انداختم
در مورد هزینه اش هم بفرمایید ممنون میشم
راستی کاش من جای این بچه بودم یه کم اراده داشتم برای درست درس خوندن

خواهش میکنم، قابلی نداشت

خوشحالم،
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد